عبادات جمعی به ویژه نمازهای جماعت جمعه و اعیاد فطر و قربان نظر به گستردگی مکانی و زمانی- در خصوص جماعت و جمعه- مهمترین مظاهر اسلامی شمار می روند به همین جهت در فقه بر نمازهای جمعه و اعیاد تا حد وجوب و جماعت استحباب مؤکد بر اقامه شان توصیه شده است. اما در زمان غیبت امام عصر(عج) که به فتوای فقها نمازهازی عیدین مستحب و جمعه واجب تخییری میان جمعه و نماز ظهر[1] نه تنها از اهمیتهای فوق کاسته نشده بلکه ضرورتهای جدیدی برای لزوم اقامه شان ظهوریافته بنابراین می توان گفت در نظام های اسلامی برپایی این عبادات از استحباب اکید برخوردار است ذیل بحث به برخی ضرورتهای نماز جمعه از دیدگاه مقام معظم رهبری جناب آیت الله خامنه ای نظری می افکنیم:
1
[1] . امام خمینی،تحریر الوسیله، ج1، ص241 و 231 و سایر کتب فقهی ابواب مربوطه.
[2] . سید رضا تقوی، نماز جمعه،ص39.
[3] . رک: همان، ص56.
[4] . همان، ص63
[5] . همان، ص 54
[6] . انفال/ 46
[7] . تحریر الوسیله، ج 1، ص 234
[8] . سید رضا تقوی، ص 80
[9] . حر عاملی، وسایل الشیعه، ج 16، ص 337-336-241
[10] . شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، ص 277 و 279
[11] . حر عاملی، وسایل الشیعه، ج 16، ص 338
[12] . سوره مجادله/11
[13]. بنی هاشمی، توضیح المسائل مراجع، ج1، باب تقلید
[14]. کلینی، اصول کافی، ج1، کتاب علم، ج1،ص30
[15]. مجید معارف، تاریخ عمومی حدیث، ص52
[16]. علوم الحدیث، شانه چی، ص 17
[17]. کلینی، اصول کافی، ج1، ص 31
[18]. همان، ص 34
[19]. همان، ج1، حرانی، تحف العقول، ص 351
[20]. محمد باقر مجلسی، مراه العقول، ج20، ص16
[21]. همان، ص18
[22]. همان، ص 18
[23]. امام خمینی، تحریرالوسیله، ج2، ص 236 و رساله های عملیه سایر فقیهان کتاب نکاح
[24]. ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
[25]. شیخ طوسی، امالی، ص 618
لیست کل یادداشت های این وبلاگ