5. تضییع سهم سادات از خمس
غصب فدک سرآغازی برای پایمالکردن عامدانه و آشکار سایر حقوق خاندان پیامبراکرم(ص) شد . خلفا در طول تاریخ سهم رسول و ذوی القربی از خمس را که باید به بنیهاشم میدادند بهطورکامل یا بخش معظم آن را در مصارف عمومی و شخصی مصرف میکردند . در این خصوص در کتابهای تاریخی روایات بسیاری نقل شده است ما به یک روایت اکتفا میکنیم :
بیهقی در کتاب سنن از عبدالرحمان بن ابو یعلی نقل میکند : «علی(ع) را در منطقه احجارزیت ملاقات کردم و به ایشان عرض کردم : فدایت گردم ، ابوبکر و عمر با حق شما اهلبیت از خمس چه کردند؟ ـ علی(ع) پاسخی طولانی دادند تا آنجا که فرمودند : ـ عمر گفت : شما حقی دارید اما من نمیدانم اگر بسیار شود آیا باز هم همهاش برای شماست پس اگر موافقید مقداری را که صلاح بدانم به شما بدهم . ما به چیزی جز همهاش رضایت ندادیم عمر هم از دادن همهاش امتناع کرد»[1].
از روایات و منابع اهلسنت چنین استفاده میشود که عمر و ابوبکر سهم ذوی القربی (سادات) از خمس را در امور عامه بهویژه جنگ با اصحاب رده (مرتدان) و تجهیزات نظامی مصرف میکردند اما بدون کسب اجازه و رضایت خاندان پیامبراکرم(ص) بلکه حتی با مخالفت آنان .[2]
متأسفانه این سهم در دوران خلفای اموی تا عمر بن عبد العزیز بهطور کامل غصب و تحت تصرف شخصی خلفا بهویژه معاویه قرار گرفت ، در طبقات ابن سعد نقل شده که علی بن عبدالله بن عباس و ابوجعفر محمد بن علی(ع) فرمودند : «از زمان معاویه تا به امروز (حکومت عمر بن عبد العزیز) خمسی بر ما تقسیم نشده است»[3].
در روایات نقل شده که ابوبکر اهلبیت را از خمس محروم کرد لذا فاطمه(س) برای مطالبه خمس نزد او رفت و با استدلال به آیه خمس «(#þqßJn=÷æ$#ur$yJ¯Rr&NçGôJÏYxî`ÏiB&äóÓx«¨br"sù¬!¼çm|¡çHè~ÉAqß?§?=Ï9ur?Ï%Î!ur4?n1ö?à)ø9$#. . .»[4] وی را محکوم کرد . ابوبکر از دادن خمس امتناع کرد و آن را در مصارف جنگ با ممتنعان از زکات ، هزینه کرد . فاطمه(س) به او گفت : تو عامدانه آنچه را خدا از آسمان نازل کرده (آیه قرآن) پایمال کردی و سهم ما را نفی کردی»[5].
در روایتی نقل شده که عمر بن خطاب درباره سهم سادات از خمس به علی(ع) چنین گفت : میخواهم سهم شما را در جنگ هزینه کنم . حضرتعلی(ع) فرمود : اختیار داری . ابن عباس اعتراض کرد . علی(ع) فرمود : اگر مخالفت میکردیم خمس را نیز همچون فدک نفی میکرد[6].
2. تباهی اخلاق اجتماعی
این قضیه در اخلاق عمومی جامعه هم بعداً اثرات منفی و مخربی بر جای نهاد .
مقصود از بداخلاقی آن است که غصب فدک در اخلاق جامعه اسلامی هم تأثیر گذاشت و مسلمانان را به خوردن مال دیگران بدون هیچ مجوز شرعی ترغیب و تحریص نمود . قبح تصرف در مال دیگری بدون اذن او از بین رفت و مسأله حلال و حرام در عمل مواجه با شکست شد . پس هرچه به دست هرکس میآمد از هر طریقی که بود مانعی نداشت . حتی کار به جایی رسید که در سرزمین کربلا بعد از شهادت سیدالشهدا ، خیمهها غارت شد و تمام اسباب و اثاثیه اولاد رسولخدا( ص ) به یغما رفت . حتی لباسهای امامحسین(ع) را از تن مبارکش درآوردند و بردند[7].
[1]. عسکری ، مرتضی ، مقدم? مرآ? العقول ، ص155 ، به نقل از سنن بیهقی ، ج6 ، ص44 و مسند شافعی ، ص187.
[2]. عسکری ، مرتضی ، مقدم? مرآ? العقول ، ص153.
[3]. همان ، ص165 .
[4]. سور? انفال ، آی?41 .
[5]. عسکری ، مرتضی ، همان ، ص151.
[6]. .
[7]. مقرّم ، عبدالرزاق ، مقتلالحسین ، ص284 .
لیست کل یادداشت های این وبلاگ