هرکس دانشی را از کسی پنهان بدارد یا برآن به عنوان پاداش مزد گیرد، هرگز آن دانش به وی سودی نرساند . [امام سجّاد علیه السلام]
 
یادداشت ثابت - پنج شنبه 94 بهمن 30 , ساعت 8:49 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

 

رهاوردهای محبت فاطمه(سلام الله علیها)


هر کـــــه مهر فاطمه در دل ندارد دین ندارد****دین و ایمان غیر حب فاطمه امکان ندارد

بى ولاى فاطـــمه صوم و صلوة ارزش ندارد****خصم زهرا جاى غیر از دوزخ و نیران ندارد

هر کــــه حب زهرا گو بیا در بــــــــــزم مــــــا****بى صفاى فاطمه درد کسى درمان ندارد.

1- در صحرای محشر

جابر بن عبدالله انصارى به نقل از حضرت باقر علیه السلام مى گوید:

در روز قیامت منادى که جبرئیل است ندا در مى دهد: پس فاطمه علیها السلام دختر محمد (صلى الله علیه وآله ) کجاست ؟ آنگاه فاطمه زهراء (صلى الله علیه وآله ) بر پاى مى خیزد و خداى تباک و تعالى مى فرماید: اى اهل جمع و محشر ! کرامت و بزرگوارى امروز از آن کیست ؟ محمد و على و حسن و حسین علیه السلام عرض مى کنند: براى خداى واحد قهار.

آنگاه خداى تعالى مى فرماید: اى اهل جمع و صحراى محشر ! من امروز کرامت و بزرگى را براى محمد و على ، فاطمه و حسن و حسین علیه السلام قرار دادم . اى اهل جمع و محشر ! سرها را پایین افکنده و چشمها را ببندید،این فاطمه علیها السلام است که به سوى بهشت مى رود.

آنگاه جبرئیل شترى از شتران بهشت مى آورد در حالى که دو طرفش را دیباج آویزان کرده اند و مهار آن از لؤ لؤ تازه است . پس جلوى پاى حضرت زانو مى زند و حضرت صدیقه طاهره علیها السلام بر آن سوار مى شوند و خداى متعال صد هزار فرشته در طرف راست و صد هزار فرشته را در سمت چپ وى مى فرستد و صد هزار فرشته را ماءمور مى کند تا حضرت فاطمه را روى بالهاى خود سوار کنند و حمل نمایند تا ایشان را به در بهشت برسانند. وقتى به در بهشت مى رسند حضرت فاطمه مى ایستد. خداى تعالى مى فرماید: اى دخت حبیب من ! چرا توقف کردى و حال آنکه من تو را امر کردم به بهشت من در آیى ؟ حضرت فاطمه علیها السلام عرض ‍ مى کنند: پروردگارا ! دوست دارم که ارزش و قدر و قیمت من در مثل چنین روزى شناخته شود. پروردگار مى فرماید: اى دختر حبیب من برگرد و بنگر، هر کس در قلبش محبت تو و یا محبت یکى از فرزندان تو باشد دستش را بگیر و او را داخل بهشت نما. آنگاه ، حضرت شیعیان و دوستانش را بر مى گزیند و انتخاب مى کند، همانگونه که پرنده دانه نیکو را از دانه بد جدا مى کند. وقتى که شیعیان و دوستان حضرت زهرا علیها السلام بر در بهشت مى رسند مى ایستند و خداى تعالى مى فرماید: اى دوستان من ! توقف شما براى چیست و حال آنکه فاطمه علیها السلام دخت حبیب من شفاعت شما را نموده است ؟ پاسخ مى دهند: پروردگارا ! ما دوست داریم که در چنین روزى ارزش و منزلتمان شناخته شود. خداى تعالى مى فرماید: اى دوستان من برگردید و ببینید چه کس شما را به خاطر آنکه شما فاطمه علیها السلام را دوست مى داشتید دوست داشت ؟ چه کسى به شما به خاطر دوستى فاطمه زهراء علیها السلام غذا داد؟ چه کسى به شما به خاطر دوستى فاطمه زهرا علیها السلام شربتى داد؟ چه کسى شما را به خاطر دوست داشتن فاطمه علیها السلام لباس پوشاند...؟ پس دستش را بگیرید و او را وارد بهشت نمائید. (1)

 

شیعه فاطمه(س)بهترین بهشتیان

یکى از پیروان اهل بیت علیه السلام در شهر مدینه همسرش را خدمت حضرت زهرا علیها السلام فرستاد، تا بپرسد: آیا شوهرم از شیعیان شما مى باشد یا نه ؟

حضرت فاطمه علیها السلام پاسخ کلى داد و فرمود: اگر به آن چه به شما امر مى کنیم ، عمل کنید و از آنچه شما را به حذر مى داریم دورى کنید از شیعیان مائید و والا هرگز ! !

آن شخص پس از شنیدن پاسخ کلى حضرت ، مضطرب شد و با توجه به ضعفها و سستى هاى خود گفت : واى بر من که همیشه در آتش جهنم خواهم بود.

همسرش نگرانى او را خدمت حضرت فاطمه زهراء علیها السلام بازگو نمود. حضرت پاسخ داد: (از من ) به همسرت بگو چنین نیست (که او قضاوت کرده است ). شیعیان ما از بهترین افراد اهل بهشتند و همه دوستان دوستان ما و دشمنان دشمنان ما، همه در بهشت خواهند بود. آرى کسى که با قلب و زبان تسلیم ما اهل بیت شده ، اما از او امر ما سرپیچى کند و نواهى و موارد پرهیز را محترم نشمرد از شیعیان واقعى ما نخواهد بود، گرچه این گروه پس از پاک شدن از گناهان ، و تحمل مشکلات روز قیامت و قرار گرفتن اندک زمانى در طبقات بالاى جهنم و چشیدن عذاب ، اهل بهشت خواهند بود و ما به خاطر دوستى شان با ما نجاتشان داده و آنان را به پیشگاه خودمان انتقال خواهیم داد. (2)

شفاعت فاطمه علیها السلام 

در امالى صدوق از امام محمد باقر علیه السلام نقل مى کند که مى فرمودند: از جابر بن عبدالله انصارى شنیدم که مى گفت : رسول خدا فرمود: (صلى الله علیه وآله ) فرمود: وقتى روز قیامت مى شود، دخترم فاطمه علیها السلام سوار بر ناقه اى از ناقه هاى بهشتى به پیش مى آید، در حالى که سمت راست او هفتاد هزار و در سمت چپ او نیز هفتاد هزار فرشته در حرکتند و جبرئیل در حالى که مهار ناقه را در دست دارد ندا در مى دهد: چشمان خود را ببندید تا فاطمه علیها السلام دخت محمد (صلى الله علیه وآله ) عبور کند.

در آن روز هیچ نبى و رسول و صدیق و شهیدى باقى نمى ماند مگر آنکه چشمانش را مى بندد تا فاطمه بگذرد. در این هنگام این خطاب از سوى حضرت حق جل جلاله مى آید که اى حبیبه من و اى دختر حبیب من ! از من بخواه تا به تو بدهم ، و شفاعت کن تا بپذیرم ، پس به عزت و جلالم سوگند که از ستم و ستمگرى نخواهم گذشت .

فاطمه زهرا علیها السلام عرض مى کند: الهى و سیدى ! فرزندان و شیعیانم و شیعیان فرزندانم و دوستانم و دوستان فرزندانم . آنگاه از سوى خداى تعالى خطاب مى رسد، فرزندان فاطمه علیها السلام و شیعیان و دوستداران فرزندان فاطمه کجایند؟ در این هنگام افراد مورد نظر که فرا خوانده شدند مى آیند، سپس فاطمه علیها السلام در جلو به راه مى افتد تا آنان را داخل بهشت کند. (3)

شیعه فاطمه علیها السلام برگهای شجره طیبه

از حضرت امام باقر علیه السلام معناى کلمه طیبه و شجره طیبه را پرسیدند، (آیه 24 سوره ابراهیم :کشجرة طیبة اصلها ثابت و فرعها فى السماء(4) فرمود:مراد از شجره و درخت ، رسول اکرم (صلى الله علیه وآله ) است که نسب ایشان در بنى هاشم ثابت است و منظور از فرع شجرى على علیه السلام است و فاطمه علیها السلام شاخه آن و ائمه علیه السلام میوه آن درخت مى باشند و شیعیان برگهاى درخت هستند. هرگاه یکى از شیعیان بمیرد بررگى از درخت مزبور مى افتد، و چون مؤ منى متولد مى شود برگ تازه اى سبز مى شود. (5)

استجابت دعای متوسل به فاطمه علیها السلام 

قطب راوندى روایت کرده است :

چون حضرت فاطمه علیها السلام از دنیا رحلت فرمود: ام ایمن (خادمه آن حضرت ) سوگند یاد کرد که دیگر در مدینه نماند، زیرا که نمى توانست جاى آن حضرت را خالى ببیند، پس از مدینه خارج شد و به طرف مکه به راه افتاد. در بین راه دچار تشنگى و گرسنگى شدیدى شد. چون از یافتن آب ماءیوس شد دست به سوى آسمان بلند نمود و عرض کرد: خداوند ! من خادمه حضرت فاطمه ام ، آیا مرا از تشنگى هلاک خواهى کرد؟ ناگهان به اعجاز فاطمه علیها السلام دلو آبى از آسمان براى او به زمین آمد. چون از آن آب خورد تا هفت سال محتاج به خوردن و آشامیدن نشد. مردم او را در روزهاى بسیار گرم براى کار به بیابان مى فرستادند، اما او تشنه نمى شد. (6)

                                                                                                     بنقل از:الگوهاى رفتارى حضرت فاطمه زهرا (علیه السلام )اثر حلیمه صفرى

با ویرایش و تلخیص

منابع:

1- فاطمه زهراء از ولادت تا شهادت : ص 627.

2- فرهنگ سخنان فاطمه زهرا علیها السلام : ص 168، / به نقل از: بحاالانوار: ج 65، ص 155.

3- فاطمه زهراء از ولادت تا شهادت : ص 629.

4- کلمه طیبه (و گفتار پاکیزه ) را به درخت پاکیزه اى تشبیه کرده که ریشه آن (در زمین ) ثابت ، و شاخه آن در آسمان است ؟ !

5- سرگذشتهاى پنج تن آل عبا: ص 79.

6- منتهى الامال : ج 1، ص 292.

www.kanizekhoda.blogfa.com 


یادداشت ثابت - شنبه 94 اردیبهشت 27 , ساعت 2:2 عصر

بسم الله الرحمن الرحیم

پیشینه یا زمینه سازى بعثت جهانى

 

ایجاد تحول روحى و فرهنگى و تغییر اعتقادات جامعه کار بسیار سخت است و به سادگى تحقق نمى یابد. انسان به عقیده خویش حق یا باطل پاى بند است : کل حزب بما لدیهم فرحون (189) هر فرقه اى به باورهاى خویش پاى بند و به آن مسرور هستند لکل وجهه هو مولیها (190) براى همگان جهت و مرامى است که خداى سبحان به آن سو سوق دهنده است . (که منظور مى تواند علیت تکوینى باشد.) انسان نه تنها به باور خویش پاى بند است ، بلکه در تکاپو است تا دیگران را نیز به مسلک خویش هماهنگ کند و پیرو خودگرداند: و لن ترضى عنک الیهود و لا النصارى حتى تتبع ملتهم (191) یهود و نصارى از تو هنگامى خوشنود مى شوند که دین آنها را بپذیرى .

انبیا بزرگترین مسوولیت اجتماعى بشر را به عهده دارند. آنان معماران عقیدتى بشرند. که باید رسوبات و خرابه هاى باطل را ویران ساخته ، بناى زیباى توحید را در جان و اندیشه انسان ها بنیان نهند. همه انبیا یک رسالت به دوش مى کشند و پیام همه یک چیز است و هدف همه رساندن انسان ها به یک مقصد و مقصود یعنى اللّه تبارک و تعالى مى باشد: و لقد بعثنا فى کل امه رسولا ان اعبدوا اللّه و اجتنبوا الطاغوت (192) از میان هر ملتى پیامبرى برگزیدیم که پیام آن این بود که خدا را پرستش کنید و از طاغوت و مظاهر باطل دورى گزینید .

البته در ساختار این مسوولیت همگان نیستند هر کدام در فضا و شعاع خاصى مسوول مى باشند: تلک الرسل فضلنا بعضهم على بعض (193) پیامبران را بر یکدیگر برترى دادیم بالاترین و برترین مسوولیت عقیدتى بر دوش آن پیامبرى است که این محفل را خاتم و این سلسله را خاتم است . رسالت او از گسترده اى به وسعت ابعاد زندگى بشر در زمان و مکان قلمرو دارد. که واسطه فیض برترین نعمت الهى و کامل ترین دین بشر است : الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى و رضیت لکم الاسلام دینا(194) امروز دین را بر شما کامل و نعمت را تمام نمودم و راضى شدم که اسلام این چنینى دین شما باشد. او در پى ایجاد انقلاب نوین فرهنگى و سیاسى است و مى خواهد اندیشه ها را با معارف آن سویى و وحى پیوند دهد. فطرت انسان را اندیشور و شکوفا نماید.

ایجاد تحول عمیق این گونه ، کارى نیست که یک مرتبه و در مدت کوتاه پدید آید. باید از قبل زمینه سازى شود و با تلاش مستمر و با پیشینه سازى شروع شود، تا امکان تحقق این هدف تامین گردد و این درخت به بار نشیند. از ویژگى هاى پیامبران این است که هر کدام نسبت به پیامبران پیش از خود، مصدق و نسبت به پشینیان مبشر مى باشند.

زیرا که هدف آنان یک چیز است ، هیچ گونه اختلاف در بین آنها وجود ندارد. و چون رسالت رسول اللّه صلى الله علیه و آله جهانى است زمینه سازى نسبت به ظهور آن باید توسط پیامبران پیش از خودش شکل گیرد. به همین خاطر قرن ها پیش توسط انبیا بزرگ سخن از ظهور چنین پدید مى باشد. ابراهیم خلیل علیه السلام بیش از سه هزار سال قبل مژده از ظهور پیامبرى دارد که مزکى نفوس و معلم انسان ها مى باشد: و ابعث فیهم رسولا یتلو علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب (195) از بین آنان پیامبرى که آیات خدا را تلاوت و مردم را آموزش و پرورش دهد برانگیز. با این در خواست و پیام جامعه بشرى را منتظر تحقق این پدید عظیم مى نماید.

پیامبران دیگر نیز تلاش مى کنند اى راه را هموار نمایند، تا نوبت به آخرین سفیر آسمانى پس از رسول اللّه صلى الله علیه و آله یعنى مسیح علیه السلام مى رسد. که او باید سنگ تمام را بنهد و باید به طور گسترده و رسا و گویا ویژگى هاى آخرین پیامبر را بیان کند. او باید به طور مستند در کتاب آسانى خویش این خصوصیات را بیان نماید، تا جامعه آمادگى مناسب براى طهور رسالت جهانى پیدا کند: یابنى اسرائیل انى رسول اللّه الیکم مصدقالما بین یدى من التوراه و مبشرا برسول یاتى من بعدى اسمه احمد (196) اى بنى اسرائیل من فرستاده خدا به سوى شما هستم در حالى که توراتى را که پیش روى دارم و پیش از من نازل شده ، تصدیق کننده ام و نسبت به پیامبرى که بعد از من خواهد آمد و نام او احمد است ، مژده دهنده هستم . که در انجیل نام حضرت باکلمه فرقلیط یا فارقلیتا که همان عبرى احمد مى باشد آمده است .

ویژگى هاى حضرت آن گونه بازگو شده است که تمام بهانه هارا از بهانه جوها بگیرد. و آنان رسول اللّه صلى الله علیه و آله را در کتاب آسمانى خود همانند فرزندان خود مى شناختند. همان طور که انسان هیچ گاه در شناخت فرزند خویش اشتباه نمى کند، آنان اهل کتاب نیز رسول اللّه صلى الله علیه و آله را این چنین مى شناختند: یعرفونه کما یعرفون انبائهم (197) پیامبر را همانند فرزندان خود مى شناختند. این زمینه سازى و تبلیغ مستمر و طولانى جامعه رابه خصوص دو ملت یهود ونصارى را که در اطرف فلسطین وحجاز هم بسیارى از آنها حضور داشتند، آماده ساخت ، همه را در انتظار ظهور رسالت جهانى رسول اللّه صلى الله علیه و آله چشم به راه گذاشت . و این حقایق بر آنان همانند آفتاب نیمروزى آشکار گشت .

از سوى دیگر ویژگى هاى ولادت رسول اللّه صلى الله علیه و آله و صداقت و امانت دارى او که در بین مردم شهر داشت ، به گونه اى بود که تمام فرزانگان آگاه از حقایق وقتى او را مى دیدند امید و نوید رسالت او را مى دادند. همچنین عبادت هاى مستمر و شبانه روزى در حراء و غیر حراء و سابقه درخشان او تا چهل سالگى که روحیه خود را کاملا ساخته و آماده دریافت مسوولیت بزرگ الهى نموده بود نیز مبشر ظهور این پدیده بزرگ بود: ولقد کان یجاور فى کل سنة بحراء فاراه و لا یراه غیرى (198) وى هر سال به غار حراء مى رفتند که تنها من على بن ابى طالب علیه السلام او را مى دیدم . تمام این ها، زمینه ساز تحقق این پدیده بزرگ جهانى یعنى بعثت رسول اللّه صلى الله علیه و آله مى باشد.

 

 رسول اللّه صلى الله علیه و آله الگوى زندگى

مولف : حبیب اللّه احمدى


<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ