مایه بیم (از خدا)، دانش است . [امام علی علیه السلام]
 
یادداشت ثابت - شنبه 94 اردیبهشت 27 , ساعت 12:22 عصر

المبعث النبوی.. الإعلان الإلهی لبلوغ الإنسان

 

 

المبعث النبوی.. الإعلان الإلهی لبلوغ الإنسان

ذکرى المبعث النبوی الشریف حیث بدأ نزول القرآن الکریم على الرسول الأعظم محمد (صلى الله علیه وآله) هی أهم المفاصل التاریخیة فی مسیرة الإنسان لأنها ذکرى آخر اتصال - بواسطة الوحی - بین الإنسان وخالقه ولأن هذا الوحی الأخیر المتمثل بالقرآن الکریم کان احتواء واکمالاً لکل الرسالات السماویة التی أرسلها الله تعالى إلى البشریة بواسطة أنبیائه ورسله.

بما یعنی أن المبعث النبوی الشریف هو بدایة الإعلان الإلهی لبلوغ الإنسان مرحلة الرشد والنضوج التی تؤهله لمتابعة المسیرة بدون واسطة مباشرة أی بدون رسل وأنبیاء یقومون بمهمة القیادة لهذه المسیرة البشریة.

 وهذا لا یعنی أن انقطاع النبوة یعنی انقطاع الرعایة الإلهیة للبشر والحیاة والکون. ولکن یعنی أن الدرجة المطلوبة لیغدو الإنسان قادراً على التصرف بما یحقق الغایة من خلقه قد تحققت کما أشار القرآن الکریم:

(الیوم أکملت لکم دینکم وأتممت علیکم نعمتی ورضیت لکم الإسلام دیناً...).

إنها - إذن ذکرى إعلان الرشد الإنسانی واکتمال عناصر الوظیفة التی خلق من أجلها الإنسان وهی القیام بدور الخلافة على هذه الأرض. لذلک اختار الله تعالى أکمل خلقه للقیام بهذا الإعلان من خلال قیامه بإبلاغ البشر آخر رسالات ربهم إلیهم والرسول الأعظم کان لابدَّ أن یکون أکمل البشر لیقوم بأعباء هذه المسؤولیة الکبرى فهو إذ یؤدی إلى الناس أکمل رسالات ربه لابدَّ له أن یکون النموذج البشری الکامل من حیث تمثله الکامل لهذه الرسالة والتجسید التام لها لیکون بعد ذلک نموذجاً وقدوة للناس من جهة وحجة علیهم من جهة أخرى. وإذن فإن المبعث النبوی الشریف هو تذکیر لنا بحقیتین تقترن

إحداهما بالآخرى وتکملها:

 

1 ـ الحقیقة الأولى: هی أن الإنسان منذ المبعث النبوی الشریف أصبح یمتلک عناصر الوعی والرشد والمعرفة التی تؤهله لتحمل مسؤولیاته الکاملة فی الکون والحیاة والمجتمع وبموجب هذه المسؤولیة تم تکریسه بوصفه کائناً حراً یتمتع بهذه الحریة ویتحمل مسؤولیاته الناجمة عن اختیاراته. وهذا ما یشیر إلیه قوله تعالى الموجه إلى النبی (صلى الله علیه وآله) (فذکر إنما أنت مذکر لست علیهم بمسیطر) وقوله تعالى: (ومن شاء فلیؤمن ومن شاء فلیکفر).

 

2 ـ والحقیقة الثانیة: هی أن المبعث النبوی الشریف هو الأیذان ببدء نزول الرسالة الإلهیة الشاملة الجامعة لما سبق من الرسالة وألمکملة لها. بحیث أصبح للإنسان مرجعیة شاملة تتمثل بالإسلام عقیدة وشریعة وکتاب هدایة شاملا هو القرآن الکریم، ورسولاً بشراً کاملاً هو محمد (صلى الله علیه وآله) وهذه الرسالة بعناصرها التی ذکرنا باتت مرجعاً للبشر وحجة علیهم. على قاعدة هاتین الحقیقتین نرى أن العالم الإسلامی یجب أن ینطلق فی تجدید ذاته وحضارته تمهیداً لاستعادة دوره.

إن التمسک بهاتین الحقیقتین سوف یعید لکل من العقل والوحی اعتبارهما ویضع کلاً منهما فی نصابه الطبیعی فلا یلغی أحدهما الآخر لأن أحدهما لا ینوب عن الآخر ولا یختزله وهما معاً - متکاملین - یشکلان الأساس لحضارة العدل والتوازن التی هی رسالة الإسلام للإنسانیة بأجمعها.

من هنا فإن ذکرى المبعث النبوی الشریف سوف تظل الذکرى المتجددة التی لا تنتهی حاجتنا منها إلى التأمل والاعتبار.. ویجب أن تتحول هذه الذکرى فی حیاة المسلمین إلى محطة سنویة فیها لصاحب الذکرى

نبینا الأعظم (صلى الله علیه وآله) کشف حساب عن انجازاتنا فی سبیل قیام الأمة التی أرسى قواعدها.. أمة الوحدة والعدل والأمة الوسط وفقاً لقوله تعالى: (وکذلک جعلناکم أمة وسطاً لتکونوا شهداء على الناس ویکون الرسول علیکم شهیداً) وسلام على المبعوث رحمة للعالمین.


 

مراحل الدعوة الإسلامیة

 

أوائل المؤمنین بالنبی(صلى الله علیه وآله) ورسالته السماویة

من معاجز النبی (صلى الله علیه وآله) 


یادداشت ثابت - شنبه 94 اردیبهشت 27 , ساعت 12:18 عصر
salawat
The Mab’ath Day- the day for the public announcement of Holy Prophet Muhammad’s Prophetic Mission.

“Certainly (the Almighty) has conferred a benefit upon the faithful when he appointed among them a prophet from themselves, reciting to them His verses and purifying them, and teaching them the Book and the wisdom, although they were surely in manifest error before that.” (The holy Quran, The Family of Imran, verse 164)

Indeed! Prophet Muhammad (PBUH) was appointed to recite the divine verses to the people, to teach them the Book and wisdom, and to rescue them from being mislead like their ancestors. However, not all people responded to his invitation equally:

- A group of people responded very harshly to his call for invitation. They set up wars with him and thus, devoted themselves to permanent chastisement.

- Another group pretended to accept his invitation. Through their false belief, they benefited from the advantages of the Islamic law. This was the group of hypocrites whom had not truly believed in his message, and therefore, they devoted themselves to permanent chastisement.

- A third group believed in his prophetic mission both inwardly with all their hearts and outwardly, but they constantly committed sins. For these there is hope that they will be forgiven by the almighty Allah’s compassion.

- A fourth group accepted the Prophet’s invitation both inwardly and outwardly. They also, however pioneered others in performing righteous deeds and increased their deeds everyday. These are the ones whom the Almighty Allah has given glad tidings to forgive and to place in the heaven, far from any affliction or chastisement, and to replace their sins with multiplied good deeds.

- A fifth group also purified their souls from inadmissible morals and embellished it with good morals. They strived to draw near to the almighty Allah in this way, and He accepted them and elevated their position.

- Some others also achieved pure monotheism by recollection (Dhikr, remembering the almighty Allah all the time), spiritual struggle (with carnal soul), and contemplation-purifying their hearts and souls from everything except the almighty Allah. They went through the way of loving the Allah to the extent that they sacrificed everything except Him for His love. They were enamored of meeting Him, so He accepted them and brought them near, removed the veils from their eyes and showed them His beauty, so that they could see Him not with their eyes, but with their hearts; He placed them besides Prophet Muhammad (PBUH) and His family; they are the preceding ones (Sabiqun), the saints (Moqarraboun), the companions of Prophet Muhammad (PBUH), and the martyrs. What great companions they have!

Of course anyone who knows Prophet Muhammad (PBUH) and realizes the blessing, grace, and goodness of His appointment, regards the Mab’ath day- the day for the public announcement of Prophet Muhammad’s Prophetic Mission-very highly. Accordingly he would thank Allah highly for this great blessing and he would ask Allah to send peace and blessings (Salawat) on Prophet Muhammad (PBUH) and his family.

Source: rafed.net


<      1   2   3   4   5   >>   >

لیست کل یادداشت های این وبلاگ